Missie en visie

Op De Rank krijgen kinderen een brede kennisbasis mee, zodat we hen voorbereiden op actief burgerschap in de samenleving.
​We zorgen daarbij voor een betekenisvolle leeromgeving waarin we kennis overdragen en vaardigheden aanleren.
​De leerkracht houdt het overzicht over het leerproces waarbinnen de kinderen ruimte hebben om te kunnen ontwikkelen. Daarbij verwachten we een actieve, kritische en betrokken houding van de kinderen, waarbij we uitgaan van de ontwikkelmogelijkheden van ieder kind.

We vormen ons onderwijs vanuit de christelijke identiteit, waarbij iedereen welkom is en respect heeft voor onze identiteit. We bieden alle kinderen en ouders een duidelijk en veilig pedagogisch klimaat waarbinnen iedereen zichzelf mag zijn.

Hoe doen we dit?

• We geven effectieve directe instructies waarbij we ons bewust zijn van de kennis die we overdragen.
  • We leren van reflectie en feedback. Dit passen we toe in ons onderwijs.
  • We werken vanuit een rijke context, omdat er beter geleerd wordt wanneer het betekenisvol is. We leggen de verbinding tussen verschillende vakken en de actualiteit.
  • Er is regelmatig contact tussen school, ouder en kind voor een goede samenwerking. Dit heeft een positief effect op de ontwikkeling van de leerlingen.
  • Binnen ons pedagogisch klimaat zorgen we voor duidelijke dagritmes en afspraken. We leren kinderen sociale vaardigheden en maken hen bewust van hun eigen gedrag.
  • We leren ze daarbij rekening te houden met hun eigen gevoelens en die van de ander, middels de Kanjertraining.​

Zelfstandigheid en zelfredzaamheid

De zelfstandigheid en zelfredzaamheid bevorderen we door kinderen te leren keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen. Als metafoor gebruiken wij het driedimensionale schaakbord van Biesta (2014), zie afbeelding. Elk bord staat voor een basisbehoefte. Een zet op het ene bord heeft direct effect op de andere borden.

Onze missie en visie

Op De Rank stimuleren wij elk kind om zichzelf te zijn, waarbij het, met een open blik, in de steeds veranderende maatschappij staat.

Schoolgids

Onze schoolgids maakt je duidelijk waar wij als basisschool voor staan.

Je kind aanmelden

Het is leuk om hier te lezen over basisschool De Rank, maar het is nog leuker om de school in werking te zien. Jij en je kind(eren) zijn van harte welkom.